Když žákyne překročí hranici
Kategorie: Asertivita, Komunikace, Příběhy učitelů, Zvládání zátěžových situací
Značky: Duševní zdraví, Mezilidské vztahy
Žákyně se na vyučovacích hodinách jevila jako velmi svědomitá a precizní, ale dosahovala průměrných výsledků, kvůli kterým se trápila. Další problém vznikl, když chtěla své pocity, úspěchy, ale také neúspěchy sdílet s vyučujícími prostřednictvím telefonátů, SMS a chatů přes sociální sítě. Dospělo to do stadia, že někteří vyučující se cítili atakovaní a šikanovaní těmito sděleními a požádali žákyni, aby je omezila a snažili se jí to vysvětlit. Avšak i po speciálně-pedagogickém vyšetření a domluvě tyto ataky nepřestávaly.
Žákyně dokonce i po ukončení středoškolského studia potřebuje některým vyučujícím sdělovat své pocity a někdy z její strany dochází k pomluvám a osočování. Za tímto problémem může být také špatné rodinné zázemí, možná i nějaká porucha osobnosti, která však nebyla diagnostikována.
Jak se k takovému chování ze strany žáka postavit?
Odpověď:
Jendoznačně musíme mít stanoveny své limity, aby nedocházelo ke zneužívání naší pomoci. Jsou žáci, kteří se dožadují pomoci ve zvýšené míře. Často jde o získávání pozornosti – z různých důvodů. I tady bychom měli zpozornět, když se nám zdá, že žákova aktivita tímto směrem nabírá na intenzitě a „překračuje zdravou míru“. Je třeba ocenit žáka za jeho snahu, ale zároveň si jasně stanovit pravidla a hranice a zároveň jednoznačně žáka uvědomit, že při překročení, resp. porušení pravidel nebudeme reagovat. Také je vhodné informovat o takovém chování rodiče, je možné se s nimi podělit o názor – čeho se žák snaží svým chováním dosáhnout (pochvala autority, uznaní, potřebuje si jen popovídat apod.), doporučit návštěvu psychologa apod. V případě, že kontaktování trvá, popř. ještě roste, jednoduše nereagovat. I při přetrvávajícím stavu. Jestliže totiž někdo touží po naší pozornosti, je pro něj přijatelná jakákoliv naše zpětná aktivita – i záporná odpověď, nadávka … Hlavně že mu věnujeme pozornost. To platí nejen při písemné či telefonické komunikaci, ale i v přímém kontaktu, např. ve výuce.
Je však důležité vydržet a nepolevit v ignorování žáka i tehdy, když se bude stupňovat nějaký nátlak. Není však vhodné „odseknout“ kontaktujícího tak, že např. zablokujeme přijímání jeho zpráv. Může u něj dojít ke zkratovému jednání.
Další informace o odbornících a realizačním týmu projektu učitel bez stresu naleznete v části O nás.
Příběhy podle kategorií a značek
Zdroje první pomoci
Zdroje 1. pomoci
Řízená ranní meditace
Jak nejlépe začít svůj den? Ranní meditací, která Vám
101 zlatých pravidel pro život bez stresu
Naučte se jak zachovat klid a vychutnávat si kouzlo
pro Duševní Zdraví
Webový portál je jednou z aktivit spolku KOLUMBUS. Na
Linka bezpečí
Posláním Linky bezpečí je poskytovat kvalitní a snadno dostupnou