Serotonin – hormon asertivity a sebevědomí

Kategorie: Duševné zdravie

Serotonin se nachází v trávicím systému, krevních destičkách a centrálním nervovém systému. Tvoří se z aminokyseliny tryptophanu, kterou si tělo nedokáže samo vytvořit a musí ji přijímat ze stravy. Strava má tedy velký vliv na hladinu serotoninu. Je zodpovědný za pocit sytosti , pomáhá tělu reagovat na stres, reguluje trávení, termoregulaci, spánek, stav našich kostí.

Nedostatek serotoninu je spojen s depresemi. Může se projevovat smutkem, zhoršením nálady, agresivitou, „člověka nic nebaví“, ale i nechutenstvím nebo poruchami spánku. Nedostatek se může projevit také silnějším sklonem k obavám, strachem z budoucnosti, nedostatkem pocitu štěstí a dobré nálady. Navíc souvisí se svalovým napětím, délkou hojení krvácivých zranění, migrénami a také s příjmem a trávením potravy.

Uvolňování serotoninu nám dodává dobrou náladu, uvádí nás do euforického stavu. Pýcha, hrdost, sebevědomí, vítězství, nadřazenost – to jsou stavy a emoce, které serotonin vyvolává.

V situacích, kdy se cítíme bezpečně a zároveň silnější, lepší, chytřejší, moudřejší, zkrátka schopnější než ostatní, se uvolňuje serotonin, který nás také motivuje k chování, jež nám pomáhá získat respekt ostatních. Pokud nám někdo společensky významný projeví náklonnost nebo uznání, je to pro náš serotonin hnací motor. Už pouhá přítomnost ve společnosti takových lidí zvyšuje naši hladinu serotoninu.

Jeho produkci podporuje také sport, zejména aerobní cvičení, jako je běh, plavání, jízda na kole nebo posilování. Pomáhá také pobyt na slunci.

Sociální sítě mohou výrazně ovlivnit aktivitu serotoninu. Prohlížení příspěvků jiných lidí může způsobit, že budete mít sklon k depresi. Sociální sítě nás vystavují neustálému sociálnímu srovnávání. Náš mozek to dělá automaticky. Pokud je výsledkem našeho srovnávání to, že si připadáme méně atraktivní, chudší, ošklivější, méně sledovaní, méně úspěšní a méně šťastní, pak se v nás serotonin netvoří a výsledkem je nespokojenost až deprese.

Serotonin nám pomáhá mít pozitivní pohled na život. Denně ovlivňuje nejen naši náladu, ale doslova každou část našeho těla, včetně motoriky. Serotonin je našim hormonem asertivity, dodává nám sebevědomí a chuť do života.

Při skleslé náladě se doporučuje:

  • Cvičení, tanec, zkrátka pohyb, který vás baví

  • Skupinový sport

  • Poslech příjemné hudby

  • Aktivity, pro které vám druzí projevují respekt či obdiv

  • Vědomě vnímání a užívání si pocitu úspěchu

V našem jídelníčku by neměly chybět:

mléčné výrobky, čokoláda, banány, chia semínka, sladké brambory, mandle, luštěniny, červená řepa, jablka, hrušky, maliny, avokádo, ovesné vločky, vajíčka, ryby

Všechny obsahují aminokyselinu tryptofan, která se v těle mění na serotonin.

About the Author: Mgr. Jana Lajošová

Lektorka a trenérka soft skills. Koučka pro jednotlivce i týmy. Při své práci využívá metody založené na poznatcích neurověd.

Další informace o odbornících a realizačním týmu projektu učitel bez stresu naleznete v části O nás.

Sdílejte na sociálních sítích

Příběhy podle kategorií a značek

Zdroje první pomoci

Zdroje 1. pomoci

Chci více zdrojů první pomoci